YAĞLAR

Yağlar yoğun şekilde enerji sağlayan besin maddeleridir. Günlük kullanımda yağ denildiğinde, tereyağı, margarin, sıvı bitkisel yağlar, ette, kümes hayvanlarında, balıkta bulunan yağlar anlaşlır. Yağ alınmasının asıl amacı vücuda enerji temin etmektir. Diyetin özelliğine göre alınan enerjinin %20-45 kadarı yağlardan karşılanır. Ayrıca A,D , E, K vitaminleri yağlarla birlikte emilir. 

Yağlar midenin boşalmasını geçiktirir. Doyma duyusunu oluşturur. Tamyağsız diyette doyma duygusunun sağlanması güçtür. Yağlar vucutta deri altında, karın zarında, kas lifleri arasında, böbrek ve  yumurtalık etrafında depolanır.  Vücud  ağırlığı 60 kg olan bir yetişkinin 9 kg kadar yağ deposu vardır. Şişmanlık yağ depolarının artması sonucu ortaya çıkar. Doymuş ve doymamış yağlar ne demektir?

Doymamış yağlar denilerek sıvı yağlar kastedilmektedir (zeytinyağı, ayçicek yağı gibi). Doymuş yağlar ise katı hayvansal yağlardır (tereyağı, içyağ).

Sağlıklı bir erişkin günde yaklaşık 60 gr yağ tüketir. Yağların kendi içinde pek çok alt grubu vardır. Bunun içinde ençok bilineni kolesteroldür. Kolesterol sadece hayvansal kaynaklı besinlerde bulunur, bitkisel gıdalarda bulunmaz. Günde alınacak kolesterol miktarı 300 mg'dan az olmalıdır. 

Yumurta sarısı kolesterol yönünden en zenğin kaynaktır. Ancak bir yumurtada 5,6 gr yağ mevcuttur. Bu nedenle yenilen 1-2 yumurtanın kolesterol artırıcı etkisi sınırlıdır.